HTML

Boksuli-express

Egy kis suli, egy kis szabadidő, egy kis információ, egy kis szórakozás.

Friss topikok

  • Pista Kiss: Mennyibe kerül ?? És hol lehet meg venni ????? (2015.03.03. 08:16) Átlátszó mobiltelefon
  • moby76: fontosnak tartom hogy nem egyszerű a használata mert a szemnek meg kell szokni mert nem ehez szokt... (2013.12.03. 18:37) Egy hasznos találmány! - Lumigrids
  • don Fefinho: Tök jó, csak az első szélévihar szétbarmolja. (2013.05.26. 11:47) Zöld falu
  • don Fefinho: Nem tudom. Látott már valaki terméskövet, amint arrébbfújta a szél? (2013.05.26. 11:45) Furcsa sétáló kövek
  • siskalaszlo: már minden médiumban hirdetik, nem csoda hogy nő a nézettség :) (2013.04.24. 06:14) PSY legújabb klipje elkészült

Linkblog

100 éve történt

2012.04.15. 19:37 boksuli

Elsüllyeszthetetlennek titulálták. 1912. április 14.-ének fagyos éjszakáján jéghegynek ütközött, majd 2 óra 40 perc múlva, április 15.-én kora hajnalban elsüllyedt. Ez tette híressé a Titanicot. A Titanic 100 éve nyugszik az Atlanti-óceán mélyén.

 

A hajó, építésének idején a valaha létezett legnagyobb hajó volt. 269 méter hosszú, 53 méter magas volt. Méreteihez pedig gigászi, 46 ezer tonna súly társult.

9 fedélzetén 370 első osztályú, 168 másodosztályú és 297 harmadosztályú kabin volt, amely 3547 fő befogadására volt képes.

A Titanic nemcsak a legnagyobb utasszállító hajó volt a maga korában. A Titanic volt talán a legfényűzőbb hajó és egy igazi műszaki remekmű.

29 kazánját 159 tüzelőnyíláson át táplálták szénnel. Gőzgépei megfeleltek egy-egy 3 emeletes háznak. Ezekhez 50 ezer lóerő társult. A hajó sebessége 34, 68 km/óra volt, ami 23 csomó. Újszerű, kettős fenék kiképzésének és 16 vízzáró rekeszének köszönhetően elsüllyeszthetetlennek hitték. A rekeszek közötti ajtók automatikusan záródtak, ha a víz valamelyik rekeszben egy bizonyos szint fölé emelkedett. Ha bármelyik két, vagy akár az első négy rekesz víz alá került volna, a hajó akkor sem került volna a mélybe.

A Titanicot egy óceánjáró trió második tagjaként heti 3 járat kiszolgálására és a transzatlanti forgalom dominálására tervezték a White Star Line hajótársaság számára. A hajótest acéllapjait 3 millió szegeccsel illesztették egymáshoz. Eredetileg 64 mentőcsónakkal tervezték felszerelni. Végül, mondván, hogy elsüllyeszthetetlen hajóról van szó, és mert a csónakok nagy helyet foglaltak volna el az utasoktól, csak 20-at helyeztek el.

Ma, 100 évvel a katasztrófa után mindebből csak egy roncs maradt az Atlanti-óceán mélyén.

 

 

Április 14.-én, 23 óra 40 perckor az őrszem, Frederick Fleet úszó jéghegyet vett észre. A látási viszonyok miatt már túl későn. Az őrszem meghúzta a vészharangot az első tiszt pedig utasítást adott a hajó balra fordítására és a hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. A hatalmas hajónak azonban rengeteg időre volt szüksége, hogy megkezdje a fordulást, és nem is sikerült időben elkanyarodnia eléggé. A jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát. Korábban úgy vélték, hogy ez egyetlen, 90 méter hosszú nyílást eredményezett a hajótest oldalán. Az újabb vizsgálatok szerint azonban 6 kisebb nyílás okozta a hajó elsüllyedését, amelyeknek együttes felülete az 1,2 négyzetmétert is alig érte el. A tisztek számára nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó el fog süllyedni, így leadták a vészjelzést, és megkezdték a hajó kiürítését. A mentőcsónakokban az utasok felének lett volna hely, azonban az ütközésig még nem volt mentőgyakorlat, így az utasok és a személyzet nemcsak azt nem tudta, hogy mi a teendő, hanem azt sem, hogy a csónakok teljes terheléssel is leereszthetők-e. Ez tovább csökkentette a lehetséges túlélők számát. A kor szabályainak megfelelően az 1178 ember számára elegendő mentőcsónak kivételesen jó aránynak számított. A csónakokat azonban félig üresen eresztették a vízre.

0 óra 45 perckor került a vízre az első csónak, 28 emberrel. Az emberek egy része még mindig a hajón akart maradni, ezért az utasokat sokszor erőszakkal kellett a csónakokba lökdösni. Ekkor lőtték fel az első jelzőrakétákat is. Ezt már a közelben lévő Californian gőzösnek is észlelnie kellett volna, de a rádiós aludt, az őrszemek pedig nem tudták mire vélni a dolgot.

z utolsó vészjelző rakéta 1 óra 40 perckor röpült fel, az utolsó csónakot pedig 2 óra 5 perckor bocsátották vízre.

A Titanic, a műszaki csoda, az úszó luxus hajnali 1912. április 15.-én 2 óra 20 perckor kettétörve elsüllyedt. 1517 ember életét követelte a katasztrófa. A mentőcsónakokban lévő embereket a Carpathia nevű hajó vette fel, több mint egy óra elteltével.

A szárazföldön a reggeli órákban már rebesgették, hogy baj történt, a hajótársaság viszont tagadta, hogy a hajó elsüllyedt volna. Órák elteltével a hajótársaság elnöke beismerte a tényt, miszerint a hajó elsüllyedt és rengeteg áldozatot követelt.

A katasztrófát követően előírták, hogy minden hajó köteles az utasoknak maradéktalanul elegendő mentőcsónakot biztosítani. A katasztrófa nyomán írták elő azt is, hogy a rádió melett 24 órás szolgálatnak kell lennie, és hogy nyílt vízen tilos tűzijátékot fellőni, mert az összetéveszthető a jelzőrakétával.

A száz éve elsüllyedt hajó a Új-Funland partjaitól 640 kilométerre 3821 méter mélyen nyugszik az Atlanti-óceán fenekén. A roncsok 1,5 kilométeres körben szóródtak szét. Vannak, akik a helyet védett emlékhellyé akarják nyilvánítani és vannak, akik úgy gondolják, hogy a lehető legtöbb dolgot a felszínre kellene hozni, konzerválva azt az utókor számára.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://boksuli.blog.hu/api/trackback/id/tr574447739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása